20. februar 2020

Ny Serviceefteruddannelse for chauffører skal styrke faglig stolthed

Det grønne taxiselskab Viggo har netop indgået en aftale om et kursusforløb om særlige servicekompetencer til Viggos chauffører i samarbejde med UCplus, som er et landsdækkende voksenuddannelsescenter med mere end 40 års erfaring.

Målet med efteruddannelsen er at sikre en målrettet opkvalificerende indsats med et større fokus på den gode kundeservice med udgangspunkt i fremtidens transport; elbilen og herunder bæredygtighed. Med efteruddannelsen vil Viggo sammen med UCplus øge den faglige stolthed og udleve de værdier, der knytter sig tæt til den bæredygtige retning, som Viggo arbejder indenfor.

Uddannelseschef hos UCplus, Thomas Frahm siger:

”Vi er meget glade for, at Viggo som det første selskab i branchen har valgt målrettet at gå ind i UCplus’ særlige opkvalificerende service-kurser. Det vidner om et selskab med ambitioner for faget og serviceniveauet hos deres chauffører.

I UCplus arbejder vi med en række kurser, herunder virksomhedskurser, som løbende opgraderer medarbejdernes kompetencer blandt andet chauffører. Derfor ved vi også, at medarbejdere, som er opdaterede på det nyeste indenfor deres fag, og den virksomhed de arbejder i, giver stolte medarbejdere, som i højere grad er i stand til at varetage virksomhedens interesse ud mod kunderne. Det er både godt for medarbejderen, virksomheden og branchen, men i høj grad også for alle os andre, der kommer i berøring med medarbejdere i servicefagene. Derudover er det godt for samfundet som hele når medarbejderstyrken opkvalificeres”

Det er en type korte kursusforløb, som man kan tage enkeltvis eller sætte sammen efter behov. På den måde kan de passes ind i et arbejdsforløb som et efteruddannelsesforløb. Man kan for eksempel sammensætte et kursusforløb ved at kombinere teknisk faglige kurser med kurser inden for arbejdsorganisering.

”Det er ikke nogen hemmelighed i branchen vi driver forretning på en anden måde og ja, det har betydet, at nogle vognmænd er stoppet. Det er egentlig helt som det skal være og jeg ønsker dem alt godt fremover. Hos os er chaufførens vigtigste opgave at yde en særlig god service og heri ligger en grundlæggende forståelse om bæredygtighed. Punktlighed, god og tryg kørsel bør være en selvfølge, så vi har konstant fokus på virkelig at vise kunderne, at vi er der for dem. Og vi kan konstatere, at kundernes vurdering taler et klart sprog; 4,9 af 5 viser, at virkelig god service aldrig går af mode,” siger CEO for Viggo, Kenneth Herschel og fortsætter;

”Rigtigt mange mennesker hyrer en vogn i situationer, hvor der er noget på spil – en jobsamtale, et vigtigt møde eller et tjek på hospitalet. Det kræver, at man møder kunderne, hvor de er. Derfor har vi i samarbejdet med UCplus skabt en uddannelse, som kommer omkring kundeadfærd, køre-teknik for elbiler og krav til medarbejderne i fremtidens persontransport. Når chaufførerne er færdige med uddannelsen, skal de med rette og stolthed i stemmen kunne fortælle om, at de arbejder som chauffør,” siger Kenneth Herschel, ”Jeg er fuld ud klar over, at Viggo kræver noget af sine chauffører, men jeg er virkelig stolt, når jeg kigger på kundernes vurdering af deres oplevelse og det antal opgaver, vi pt. trækker ind.”

Alle kurser er kompetencegivende og har til formål at dække ufaglærtes og faglærtes behov for kompetencer, der er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Uddannelsen har opstart i april 2020.